Al Gore

Al Goresta vegaani

Kääntänyt: Khadija Nasri

Yhdysvaltojen entinen varapresidentti Al Gore on ryhtynyt vegaaniksi, kuten entinen presidentti Bill Clinton muutama vuosi sitten.

Goren äskettäinen päätös luopua eläinperäisistä tuotteista nousi esille lähes huomaamatta Forbes-lehden artikkelissa. Artikkeli käsitteli Hampton Creek Foods -yrityksen kasvipohjaista, kananmunan korvaavaa tuotetta, joka on tähän mennessä päätynyt valmiina tuotteena kuluttajien lautaselle majoneesin muodossa.

Varakkaat sijoittajat kuten Bill Gates, Tom Steyer ja Vinod Khosla ovat sijoittaneet yhtiöön, jonka pyrkimyksenä on purkaa USA:n kananmunateollisuus. "Vastakääntynyt vegaani Al Gore on myös alustavasti mukana", Ryan Mac kirjoittaa. Anonyymina pysyttelevä Goren lähipiiriin kuuluva henkilö vahvisti Goren ryhtyneen vegaaniksi muutama kuukausi sitten. Goren toimisto ei ole kommentoinut väitettä.

On epäselvää, miksi Gore on luopunut eläintuotteista, mutta useat tahot ovat spekuloineet syyn olevan ilmastonmuutos, josta puhuessaan Gore on tullut tunnetuksi ympäri maailmaa. Clintonin päätös ryhtyä vegaaniksi (hän on nyttemmin tunnustanut syövänsä hieman kalaa ja kananmunia) johtui terveydellisistä syistä. Myös Gore on haastatteluissa todennut pyrkivänsä syömään terveellisemmin ja yrittävänsä päästä parempaan kuntoon. Hän on kuitenkin jo aiemmin todennut vähentäneensä lihansyöntiä, ja että kasvava lihankulutus on yhteydessä ilmastokriisiin.

Kunnes asian tiimoilta hyvin matalaa profiilia pitänyt Gore itse kommentoi ruokavaliomuutostaan, emme voi tietää, mitkä hänen syynsä ovat. Olivatpa ne kuitenkin mitkä tahansa, hänen esimerkkiään kannattaa seurata.

Asiasta on uutisoinut muun muassa Washington Post.

Jutussa mainittu Forbesin artikkeli.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 4/2013.