Elonkehä-lehti jätti varjohallitusohjelman valtioneuvoston kansliaan

Elonkehä-lehti luovutti 15.4.2011 valtioneuvoston kansliaan avoimen kirjeen hallitusohjelman valmistelijoille. Kirjeessä vedotaan elämän kompromissittoman säilyttämisen puolesta. Kasvisruokavalio esitetään yhtenä keinona tavoitteen saavuttamiseksi.

Varjohallitusohjelmassa ravinnosta todetaan: ”Sekaravintoa käyttävä ihminen aiheuttaa seitsemän kertaa vegaania suuremmat kasvihuonepäästöt. Lähellä tuotetuista aineksista koostetusta kasvisateriasta aiheutuu yhdeksän kertaa vähemmän päästöjä kuin lihaa ja tuontikasviksia sisältävästä ateriasta. Karjatalous aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöistä 18 %. Tämä on 40 % enemmän kuin koko liikenne – autot, lentokoneet, junat ja laivat –yhteensä. Sianlihakilon tuottamiseen kuluu kymmenkertainen ja naudanlihakilon 15-kertainen määrä energiaa verrattuna kiloon palkokasveja. Seuraava hallitus toteuttaa ruoantuotannossa painopisteen muutoksen, jossa luovutaan asteittain karjataloudesta ja siirrytään torjunta-aineista vapaiden kasvisraaka-aineiden paikalliseen tuotantoon.”

www.elonkeha.com

Vegaaniliitto Instagramissa