Kasviskorin luovutus

Jouluinen kasviskori luovutettiin presidentille

Kuva: Tasavallan presidentin kanslia

Tiedote 18.12.2013

Kymmenen eläinsuojelu- ja ympäristöjärjestöä luovutti kotimaisista luomujuureksista ja -kasviksista sekä seitan-kinkusta kootun herkkukorin Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja rouva Jenni Haukiolle tänään Mäntyniemessä. Kasviskori luovutettiin heille nyt toista kertaa. Samalla järjestöt toivottivat presidenttiparille hyvää joulua ja terveyttä uudelle vuodelle.

– Kasviskorilla ja seitan-kinkulla haluamme korostaa joulun perinnettä hyvän tahdon juhlana, jota voi viettää myös aiheuttamatta eläimille kärsimystä. Eläinten hyvinvoinnin ongelmat suomalaisilla tuotantotiloilla huolestuttavat monia kansalaisia. Luomutuotetun kasvisruoan valitseminen lautaselle on siksi konkreettinen keino, jolla voi edistää eläinten asemaa ja arvostusta ja säästää samalla luonnonvaroja ja ympäristöä, sanoo Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen.

– Hyvä joululahja kaikille Suomen tuotantoeläimille on koostaa tänä jouluna mahdollisimman kasvisvoittoinen joulupöytä, ehdottaa myös Eläinsuojeluliitto Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara.

Kotimaisista luomutuotetuista raaka-aineista valmistettu kasvisruoka kuormittaa ympäristöä huomattavasti vähemmän kuin liharuoka. Ihmisen aiheuttamista ilmastovaikutuksista ruoan osuus on neljäsosa, ja monet luonnonvarojen riittävyydestä huolestuneet tutkijat ja järjestöt kehottavat länsimaiden asukkaita puolittamaan lihankulutuksensa ja siirtymään kasvipainotteiseen ruokavalioon. Merkittävien ilmastovaikutusten lisäksi maatalouteen kuluu huomattavasti enemmän vesivaroja ja maapinta-alaa kuin mihinkään muuhun ihmistoimintaan.

– Ilmastonmuutoksen eteneminen asettaa ihmiskunnan ennennäkemättömän haasteen eteen. Valtaosa jo löydetyistä fossiilivarannoista on jätettävä maahan, jotta vakavimmat seuraukset voidaan torjua. Meidän on tultava paljon fiksummiksi energiankäytössämme, ja ruoantuotanto on osa luonnonvarojen suojelua, sanoo Greenpeacen vastaava ohjelmajohtaja Sini Harkki.

– Maapallon kantokyky on rajallinen ja ylittyy joka vuosi, siksi kasvisruoan suosiminen on entistä tärkeämpää. Kasvisruoan tuottamiseen kuluu huomattavasti vähemmän vettä ja maa-alaa kuin liharuoan tuottamiseen. Kasvisruoan ilmastovaikutukset ovat myös huomattavasti eläintuotteita pienemmät. Kasvispitoista ruokavaliota suosimalla voidaan edistää ruoan tasaisempaa jakautumista kaikkien maapallon asukkaiden kesken, sillä samalla peltoalan tuotoksella voidaan ruokkia joko yksi lihansyöjä tai vaihtoehtoisesti puolikymmentä kasvissyöjää, sanoo Luonto-Liiton toiminnanjohtaja Sami Säynevirta.

Kotimaisia kasvikunnan tuotteita suosimalla tuetaan myös suomalaisia viljelijöitä. Maanviljely on Suomessa peruselinkeino, jolla turvataan omavaraisuuttamme, ja luomuviljely ympäristöteko, jonka avulla suomalainen luonto on mahdollista säilyttää puhtaana ja monimuotoisena.

Kasvisruoan on lukuisissa tutkimuksissa todettu olevan terveellistä. Monipuolisesti koostetusta kasvisruoasta saa kaikki välttämättömät proteiinit, hiilihydraatit, rasvat ja kuidut sekä muut terveellisen ruoan ainesosat, kuten vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet.

Kasviskorin sisällyttäminen joulupöytään on presidenttiparilta esimerkillinen teko, jolla he osoittavat välittävänsä terveydestään, ympäristöstä ja tuotantoeläimistä ja josta kaikki suomalaiset voisivat ottaa mallia.

– On tärkeää saada suunnannäyttäjiä. Siksi on ollut ilahduttavaa huomata Suomen presidenttiparin osallistuvan eläinten ja ympäristön hyvinvointia käsittelevään arvokeskusteluun. Erittäin positiivinen esimerkki tästä on ollut syksyllä julkaistu rouva Jenni Haukion kirjoittama kolumni eläinten tuntemiskyvystä, sanoo SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton toiminnanjohtaja Kati Pulli.

– Juurekset, perunat ja kasvikset sekä niistä valmistetut ruoat ovat jo pitkään kuuluneet perinteiseen suomalaiseen joulupöytään. Vehnägluteenista valmistettu seitan puolestaan on paitsi eläin- ja luontoystävällinen myös erittäin proteiinipitoinen vaihtoehto tavalliselle kinkulle, esittelee kasviskori-idean äiti Päivi Hagner.

Allekirjoittaneet järjestöt tekevät työtä edistääkseen eläinten- ja ympäristönsuojelua sekä kasvissyöntiä sen merkittävien positiivisten vaikutusten takia. Luomukasviskorin ja seitan-kinkun Suomen tasavallan presidentille luovuttivat Eläinsuojeluliitto Animalia, Greenpeace, Helsingin eläinsuojeluyhdistys, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, SEY Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto, Suomen luonnonsuojeluliitto, Vegaaniliitto ja WWF Suomi.