Kala ja kalaöljy yhteydessä diabetesriskiin

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistun, Harvardin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kalan ja omega-3-rasvahappojen kulutuksella on yhteys tyypin 2 diabetekseen. Tutkimuksessa seurattiin 195 204 ihmistä, jotka olivat iältään 14-18 vuotta. Tutkijoiden mukaan kalan ja omega-3-rasvahappojen kulutuksen kasvu korreloi suuremman diabetesriskin kanssa. Satunnaisilla kalan syöjillä riski ei ollut merkittävä, mutta naisilla, jotka söivät kalaa viisi kertaa viikossa tai usemmin, nousi kasvanut riski jo 22 prosenttiin. Aiemmat tutkimukset ovat antaneet viitteitä siitä, että rasvan kerääntyminen lihassoluihin saattaa aiheuttaa insuliinin vastustuskykyyn, mikä puolestaan on yhteydessä diabetekseen. Ihmisillä, jotka eivät syö eläinkunnan tuotteita, on vähemmän rasvaa soluissaan ja merkittävästi pienempi riski sairastua diabetekseen. Vähärasvaisella vegaaniruokavaliolla on todettu 2-tyypin diabetestä helpottava vaikutus.

Kaushik M et al. Long-chain omega-3 fatty acids, fish intake, and the risk of type 2 diabetes mellitus. Am J Clin Nutr. 2009. Barnard ND et al. A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes: a randomized, controlled, 74-week clinical trial. Am J Clin Nutr. 2009.

Vegaaniliitto Instagramissa