Länsimaisesta ruokavaliosta rintasyöpäepidemia Kiinaan

Tuoreen Journal of the National Cancer Institute -lehden mukaan Kiinassa on puhkeamassa rintasyöpäepidemia. Chinese National Family Planning and Reproductive Health Survey -kartoituksesta saatujen tietojen pohjalta tutkijat arvioivat, että rintasyöpien yleisyys, joka nykyisin on 10 - 60 tapausta 100 000 naista kohden, kasvaa yli sataan vuoteen 2021 mennessä.

Samaan aikaan International Journal of Cancer -lehdessä julkaistussa japanilaisessa tutkimuksessa on saatu lisätodisteita soijatuotteiden rintasyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta. Tutkijat havaitsivat, että eniten soijatuotteita kuluttavilla naisilla oli noin 25 % alentunut rintaryöpäriski. Suojaava vaikutus rajoittui ER+, PR+ ja HER2- kasvaimiin.

Lihankulutus on kasvanut dramaattisesti Aasiassa viime vuosina ja myös maitotuotteiden menekkiä on pyritty voimakkaasti edistämään. Riisi, soija ja muut perinteiset tuotteet ovat nyt vähemmän muodikkaita. Samaan aikaan monet naiset viivästyttävät lasten hankintaa. Kaikki nämä tekijät kasvattavat syöpäriskiä Aasiassa.

Linos E, Spanos D, Rosner BA, et al. Effect of reproductive and demographic changes on breast cancer incidence in China: a modeling analysis. J Natl Cancer Inst 2008;100:1352-60; Suzuki T, Matsuo K, Tsunoda N, et al. Effect of soybean on breast cancer according to receptor status: a case-control study in Japan. Int J Cancer 2008;123:1674-80.