Lihan jättäminen pois ruokavaliosta parantaa mielialaa

American Public Health Associationin julkaiseman tutukimuksen mukaan sekasyöjät, jotka jättävät lihan kokonaan pois ruokavaliostaan, kokevat mielialansa kohentuvan. Arizona State Universityn tutkijat jakoivat tutkimushenkilöinä olleet 39 sekasyöjää kolmeen eri ryhmään. Ensimmäinen ryhmä ei tehnyt lainkaan muutoksia ruokavalioonsa, toinen ryhmä nautti kolmesta neljään kertaan viikossa kalaa mutta ei muuta lihaa, ja kolmas ryhmä jätti ruokavaliostaan pois kaiken lihan sekä kananmunat. Kasvissyöjäryhmä koki mielialansa kohentuvan esimerkiksi siten, että he jännittivät vähemmän. Muiden ryhmien testihenkilöt eivät sen sijaan kokeneet selviä muutoksia mielialassaan.

Beezhold BL, Johnston CS, Daigle DR. Restriction of flesh foods in omnivores improves mood: a pilot randomized controlled trial. Poster presented at: American Public Health Association's 137th Annual Meeting and Exposition; November 9, 2009:Philadelphia, PA.