Lihansyönti kuormittaa Itämerta

Suomessa maatalous on suurin yksittäinen ravinnelähde vesistöihin ja Itämereen, eikä vuonna 2007 asetettua kansallista tavoitetta vähentää kolmannes maatalouden päästöistä vuoteen 2015 mennessä tulla saavuttamaan. Näin uskoo Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Seppo Knuuttila, sillä maatalouden kuormitus on edelleen samassa tilanteessa kuin 2007.

- Meillä on taipumus syyllistää viljelijöitä siitä, että maatalous on iso kuormittaja, mutta voisimme kysyä myös sitä, että mitä me kuluttajat olemme valmiit tekemään Itämeren hyväksi? Esimerkiksi viidessäkymmenessä vuodessa lihankulutus on kaksinkertaistunut. Suomen peltoalasta jopa 80 prosenttia on lihantuotannon ja karjanrehun tuotannon käytössä, Knuuttila pohtii.

Knuuttilan mukaan lihankulutuksen vähetessä tultaisiin toimeen pienemmällä peltoalalla, joka vähentäisi suoraan ravinnekuormitusta vesistöön. Hän kertoo Itämeritutkijoiden olevan yhtä mieltä siitä, että lihansyönti ja karjatalous ovat Itämerelle vahingollisempia kuin kasvisruokaan perustuva maataloustuotanto.

Yle: Itämeritutkijat: Lihansyönti pilaa Itämerta enemmän kuin kasvisruokailu 14.3.2013

Vegaaniliitto Instagramissa