Lihatonta tammikuuta viettäneiden hiilijalanjälki pieneni kuusi prosenttia

Yhteisömedia Facebookin kautta levinnyt Lihaton tammikuu -haaste pienensi sekaravintoa muulloin syövän osallistujan kuukauden hiilijalanjälkeä noin kuudella prosentilla. Tähän arvioon päätyi selvitys, jonka oli tilannut ilmastonmuutoksen hillitsemiskeinoista Pirkanmaalla viestivä Ilmankos-projekti.

Lihaton tammikuu lainaa tipaton tammikuu -perinteestä. Se keräsi Facebookissa reilut 10 000 osallistujaa. Ilmastopäästöt pienenivät laskennallisesti yhteensä 160 000 kiloa Lihaton tammikuu -tapahtuman ansiosta, kun oletetaan, että kaikki osallistujat korvasivat lihan kasviksilla kuukauden ajan.

Selvityksen teki diplomi-insinööri Tommi Kauppinen, joka työskentelee tutkijana Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa MTT:ssä.

Projektipäällikkö Tiina Hakkarainen Ilmankos-projektista kertoo, että lihattomasta tammikuusta on ollut muutakin iloa. Osallistujat ovat kertoneet hoikistuneensa, ruokalasku on pienentynyt ja uusia kasvisruokareseptejä on opittu. Monet ovat kertoneet jatkavansa lihattomalla linjalla tai ainakin yrittävänsä vähentää lihan kulutusta jatkossa.

Selvityksessä todetaan, että tärkeä kysymys on, kuinka liharuoka korvataan kasvisruualla. Selvityksessä liharuuan korvaamista tarkastellaan vain proteiinipitoisuuden pohjalta. Arjessa ruokavalintoihin vaikuttavat lisäksi esimerkiksi vitamiinipitoisuudet sekä puhtaat makukysymykset.

Ilmankos on ilmastonmuutoksen hillinnän ja yhteisöllisyyden vahvistamisen projekti, jota rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Pirkanmaan liitto. Mukana olevat ilmastoperheet saavat tukea vähähiilisempään arkeen muun muassa ruokakursseilla, opastetuilla kauppareissuilla, energiansäästöiltamissa ja retkillä.

Ruokatieto 7.2.2011.

Vegaaniliitto Instagramissa