Maito ei laihduta

Uuden American Journal of Clinical Nutrition lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan maitotuotteilla ei ole vaikutusta aineenvaihduntaan tai painonhallintaan. Nestlen rahoittama sveitsiläinen tutkimus testasi hypoteesia jonka mukaan kalsiumin saannin lisääminen edesauttaisi laihtumista ainakin niille jotka eivät muuten saa riittävästi kalsiumia.

Tutkimukseen osallistujat ottivat 400 mg joko maitoperäistä kalsiumlisää tai placeboa kahdesti päivässä viiden viikon ajan. Eri jaksojen välissä oli 10 viikkoa taukoa. Mikään hoidoista ei aiheuttanut merkittävää vaikutusta lepoenergiankulutukseen tai painoon.

Bortolotti M, Rudelle S, Schneiter P, et al. Dairy calcium supplementation in overweight or obese persons: its effect on makers of fat metabolism. Am J Clin Nutr. 2008;88:877-85; Lanou A, Barnard ND. The dairy and weight loss hypothesis: an evaluation of the clinical trials. Nutr Rev. 2008;66:272-9.