Messunäkymää

Messuhallissa pohditaan, millaista on olla eläin

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Messukeskus, Kimmo Brandt

Tärppien avulla suunnistava vieras löytää eläinoikeuksia sivuavia keskusteluja sekä Helsingin kirjamessuilta että Varjokirjamessuilta.

Ihmisen eläinsuhde oli yksi näkyvimmistä teemoista lokakuun alussa järjestetyillä Turun kirjamessuilla, joiden ohjelmapäällikkönä toimii Jenni Haukio.

Helsingin kirjamessuohjelmassa kiinnittää tänä vuonna huomiota venäläisen kirjallisuuden poikkeuksellisen suuri määrä. Helsinkiin saapuu 34 venäläistä kirjailijaa, ja Venäjään liittyviä ohjelmanumeroita on yhteensä yli 80, kertoo Kirjamessujen ohjelmasivu. Messuhallissa keskustellaan tänä vuonna myös sananvapaudesta julkisessa keskustelussa, kirjoittamisesta ja kustantamisesta sekä sukupuolirooleista.

Eläinten kokemusmaailma kiinnostaa

Tänä vuonna ilmestynyt Helena Telkänrannan suosittu teos Millaista on olla eläin? esitellään messujen ensimmäisenä päivänä jopa kaksi kertaa. Teoksen on kehuttu laajentavan lukijan käsitystä eläinten älykkyydestä ja tunteista. Messuohjelma mainitsee kirjan sisältämän tiedon olevan peräisin muun muassa tutkimuksista, joissa on tutkittu Tiedekeskus Heurekassa koripalloa pelaavia rottia. Eläinoikeuksien näkökulmasta vangittujen rottien käyttäminen viihdetarkoitukseen on ristiriitaista, samoin messuohjelman mainostama Mimi-koiran osallistuminen esitykseen.

Varmasti eläineettisiä näkökulmia samaan aiheeseen on luvassa messusunnuntain paneelikeskustelussa Maailma eläimen silmin. Lavalle nousevat Eläinten älykkyydestä -kirjan suomentaja Liisa Kaski, Eläinten oikeudenkäynti -kirjan suomentaja Janne Mattila sekä Eläimet yhteiskunnassa -teoksen kirjoittajista Antti Nylén ja Elisa Aaltola. Ratkottavana on paitsi ihmisen eläinkuva antiikin ajoista nykypäivään myös moraaliset velvollisuutemme eläintä kohtaan.

Veganismi vai hyönteiset

Ihmisen eläinsuhteeseen ruokapöydässä paneudutaan messuperjantain paneelikeskustelussa Eettinen syöminen nyt ja tulevaisuudessa. Maailman ruokakriisistä, ruokateollisuudesta ja ravintosuosituksista ovat keskustelemassa vegaanikeittokirjailija Inna Somersalo, Animalian toiminnanjohtaja Salla Tuomivaara ja hyönteistutkija Lena Huldén. Suurta yleisöä kiinnostanee kysymys, ratkeaako maailman ruokakriisi hyönteisten syömisellä.

Yleiskuvan aikamme ruokakeskustelusta ja -kulttuurista pyrkivät tavoittamaan Kirjakahvilassa esiintyvät professori Jaakko Hämeen-Anttila ja toimittaja Venla Rossi, joilta on tänä syksynä ilmestynyt teos Nälästä nautintoihin – Ruoan tarina.

Vaihtoehtoista ohjelmaa Rauhanasemalla

Helsingin Itä-Pasilan Rauhanasemalla jo kuudetta kertaa järjestettävät Varjokirjamessut ovat kehittyneet suosituksi tapahtumaksi, jossa esiintyy sekä ruohonjuuritason tekijöitä että eturivin taiteilijoita ja yhteiskunnallisia vaikuttajia.

Esiintyjien joukossa on tänä vuonna useita eläinoikeuksista kirjoittaneita kirjailijoita, kuten Laura Gustafsson, Terike Haapoja ja Elisa Aaltola.

Tapahtumassa toimii myös huokea vegaaninen kahvila. Vegaaniliitto osallistuu Varjokirjamessuille lauantaina.

Vegaian tärpit kirjamessuille

Millaista on olla eläin? Esiintyy kirjoittaja Helena Telkänranta. Takauma-lava To 22.10. 11.30 ja Kirjakahvila To 22.10. klo 13.00.

Eettinen syöminen nyt ja tulevaisuudessa. Keskustelemassa Inna Somersalo, Salla Tuomivaara, Lena Huldén ja verkkojulkaisu Safkatutkan tekijät. Mika Waltari -lava Pe 23.10. klo 12.00

Nälästä nautintoihin. Ruoan tarina. Esiintyvät kirjoittajat Jaakko Hämeen-Anttila ja Venla Rossi. Kirjakahvila Pe 23.10. klo 14.00.

Maailma eläimen silmin. Esiintyvät Liisa Kaski, Janne Mattila, Antti Nylén ja Elisa Aaltola. Aino-lava Su 25.10. klo 12.00.

...ja Varjokirjamessuille

Eläimiä yhteiskunnassa -teoksen toimittajat Elisa Aaltola ja Sami Keto kertovat kirjastaan. Rauhanasema La 24.10. klo 16.00.

Naudan historia. History According to Cattle -teoksen kirjoittajat Laura Gustafsson ja Terike Haapoja esittelevät projektiaan. Rauhanasema Su 25.10. klo 12.00.