Mitkä olivat vuoden parhaat uutiset vegaaneille?

Teksti: Anniina Ljokkoi

Vuonna 2015 sai tottua huonoihin uutisiin kotimaan- ja maailmanpolitiikasta, mutta eläinoikeuksille ja kasvissyönnille vuosi oli Suomessa menestyksekäs.

1. Vegaanihaasteen suosio moninkertaistui. Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön tarjoamaan tammikuun vegaanihaasteeseen ilmoittautui 2 000 henkeä. Facebookissa tapahtuma keräsi 3 000 osallistujaa vuoden aikana.

Kirjan kansikuva2. Jenni Haukio kirjoitti runon tuotantoeläinten puolesta. Myötätuntoon vetoava runo julkaistiin Elisa Aaltolan ja Sami Kedon toimittamassa tietokirjassa Eläimet yhteiskunnassa. Kirjavuosi sisälsi myös biologi Helena Telkänrannan teoksen Millaista on olla eläin sekä Elina Lappalaisen lapsille kirjoittaman tietokirjan Nakki lautasella. Keittokirjojen odotetuin oli Tuulispään leivontakirja, jonka kirjoittaja on suosittu blogisti Satu Saunio.

3. Vegaanisten kauppojen lukumäärä kasvoi kahdella, kun Ekolon Aikatalon myymälä muuttui täysin vegaaniseksi ja Vegekauppa avasi liikkeen myös Helsinkiin.

Kasvispiirakka4. Ihanan epäterveellinen ja maukas Vihis eli lihapiirakan vihannesversio tuli myyntiin. Vegaanisten herkkujen valikoimiin lisääntyivät myös IChoc -suklaat, ja Facebookissa perustettiin Sipsikaljavegaanien ryhmä.

5. Vegaaniset ihmejuustot ilmestyivät ruokakauppoihin. Olitko jo tottunut juustottomaan elämään vai oliko vegaaniksi ryhtyminen siitä kiinni? Kookospohjaiset Violife ja Wilmersburger -juustot palauttivat venyvän juuston vegaaniseen keittiöön.

6. Maailman terveysjärjestö WHO julisti tuomionsa punaiselle lihalle ja käsitellyille lihavalmisteille. Myös maidon uskottuja terveysvaikutuksia kyseenalaistettiin jälleen mediassa.

Violife-juusto7. Bon Soyan virolaiset kasvisnakit ja leikkeleet rantautuivat Suomeen. Näiden herkkujen takia ei tarvitse enää tehdä päiväristeilyä Viroon, vaikka se Tallinnan vegaaniravintola V:n vuoksi on edelleen suosittua.

8. Särkänniemen delfinaario suljettiin. Viimeisenä naulana arkkuun saattoi olla Long Play -lehden artikkeli delfiinien elämän nurjasta puolesta. Nyt toivotaan, että delfiineille löytyisi onnellinen loppuelämänkoti mahdollisimman pian.

9. Helsingin yliopiston koe-eläinkoiria pääsi eläkkeelle. Koe-eläinlaitos luovutti tutkimuksesta poistettuja koiria ensimmäistä kertaa koteihin lopettamisen sijaan.

10. Teurastamovideoiden julmuus hätkäytti ihmisiä laajasti. Yle näytti Oikeutta eläimille -järjestön välittämät väkivaltaa sisältävät videot MOT-ohjelmassaan.