Ranska: Eläin on tiedostava olento, ei henkilökohtaista omaisuutta

Teksti: Jutta Ristola

Ranskalaiset päättäjät äänestivät huhtikuussa eläinten oikeudesta olla tunteva yksilö aiemman tavaraomaisuuteen verrattavan aseman sijaan. Kansalaisaloite keräsi 700 000 allekirjoitusta, ja yksi idean alullepanijoista, 30 Million Friends Foundation -järjestön puheenjohtaja Reha Hutin uskookin vakaasti muiden aktivistien ohella lain voimaanastumiseen senaatissa. Vaikka lakialoitteen alullepanijat näkevätkin sen pitkälti symbolisena, kertoo sen merkityksestä kansalaisten enemmistön kannatus (n. 89 prosentin osuus).

Euroopan unionin elimet ovat määrittäneet eläimet tiedostavina olentoina jo vuodesta 2009 Lissabonin sopimuksen mukaisesti, mutta eräät jäsenvaltiot ovat jälkijunassa lainsäädäntönsä päivittämisessä ajan tasalle.

Lähde: The Dodo, France: The Law ShouldTreat Animals as ”Sentient Beings,” Not ”Personal Property”, 17.4.2014. www.thedodo.com

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2014.

Vegaaniliitto Instagramissa