Siipikarja ja liha ruokaperäisten infektioiden syynä

Patogeenisen C. jejuni -bakteerin aiheuttamista ihmisten sairauksista 97 % juontaa juurensa siipikarjasta ja muista lihan vuoksi pidettävistä eläimista kertoo Lancaster Universityn tutkijoiden tekemä tutkimus. Tutkijat analysoivat DNA:ta 1231 C. jejuni infektiotapauksesta Lancashiressä, Englannissa. Vain 3 % tapauksista taustalla oli ympäristön saastuminen tai villieläimet kun taas 97 % jäljitettiin maatiloilla kasvatettuihin kanoihin, karjaan ja lampaisiin. Tulokset viittaavat siihen, että karja on kehittyneissä maissa maha-suolitulehduksen tärkeimmän aiheuttajan ensisijainen taudin leviämisreitti. Pelkästään USA:ssa sen uskotaan tartuttavan vuosittain 2 - 3 miljoonaa ihmistä.

Wilson DJ, Gabriel E, Leatherbarrow AJ, et al. Tracing the source of campylobacteriosis. PLoS Genet. September 26, 2008;4(9):e1000203.