Rotermannin kortteli.

Tallinnan turistikorttelissa aloittaa maan ensimmäinen vegeruokakauppa

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuvat: Rotermann City

Sataman ja Virukeskuksen välisessä Rotermannin korttelissa huhtikuussa avaava Lääts aikoo myydä vegeruokaa ekokauppoja edullisemmin.

Tallinnaan avattava uusi vegetuotteiden erikoisliike Lääts pyrkii vastaamaan kasvissyöjien jokapäiväisiin tarpeisiin. Tarjolla tulee olemaan myös pakasteita ja valmisruokia, joiden löytäminen perusruokakaupoista voi olla työlästä.

Liikkeen takana on tallinnalainen pariskunta Kadi Tähemaa ja Arne Randmaa. Perheyrityksen idea on tarjota kasvissyöjien tarvitsemia tuotteita edullisesti ja erottautua siinä ekokaupoista, joissa hinnat nousevat monien asiakkaiden ulottumattomiin. Virossa palkat ovat noin kolmanneksen Suomen palkoista, mutta ekokauppojen hinnat lähes samat kuin Suomessa.

Vaikka liike ei halua nostaa hintatasoaan kalliilla luomutuotteilla, ei luomu ole pannassa. Kuiva-aineita kuten riisiä, palkokasveja, viljoja ja pähkinöitä tulee irtomyyntiin kilohinnalla, jolloin hinta jää kauppiaan mukaan valmiiksi pakattuja brändituotteita matalammaksi.

– Suosimme totta kai luomua aina kun onnistumme tarjoamaan sitä asiakkaalle järkevään hintaan, kauppias Arne Randmaa kertoo.

Juustoja ja makkaroita

Valikoimaan on tulossa Länsi-Euroopan vegaanisten ruokakauppojen mallin mukaan runsaasti niin kutsuttuja lihan ja maitotuotteiden korvikkeita, juustoja ja erilaisia levitteitä.

Kysymykseen, tuleeko valikoima olemaan täysin vegaaninen, omistajat eivät halua vielä ottaa kantaa.

– Tavoitteemme on parantaa kasvissyöjien tuotevalikoimaa määrittelemättä sitä ensi alkuun liian tarkasti, Arne Randmaa muotoilee.

Omat rajansa valikoimalle asettaa liiketilan koko, sillä tilaa on vain 60 neliömetriä. Suunnitelmissa on kuitenkin avata jo vuoden sisällä toinen myymälä suuremmissa tiloissa. Myös vegaanisten pesuaineiden valikoimassa on laajentamisen varaa, sillä Rottermannin myymälässä se tulee olemaan niukka.

– Suurempaan liikkeeseen on sitten aikomus laittaa kunnollinen valikoima myös gluteenittomia tuotteita, ja nekin kasvisruokavalion sanelemissa rajoissa. Juhannukseen mennessä saamme auki myös nettikaupan, ja sieltä liikkuu tavara Suomenkin puolelle 24 tunnissa, Randmaa lupailee.

Sijainti sataman ja Viru-keskuksen välissä

Ruokakauppa Läätsin sijainti on suomalaisturisteille ihanteellinen, sillä kaupassa poikkeaa nopeasti matkalla satamaan. Keskeistä sijaintia ei kuitenkaan ole valittu turistien vuoksi, vaan pyrkimyksenä on tavoittaa eri kaupunginosissa asuvat tallinnalaiset.

Rotermannin kortteli sijaitsee Tallinnan sataman, Vanhankaupungin ja Viru-keskuksen väliin jäävällä alueella. Vielä muutama vuosi sitten huonossa kunnossa olleesta alueesta on vuosien remontoinnin myötä tullut yksi kaupungin halutuimpia kohteita. Korttelin ominaistunnelma syntyy vanhojen tiiliseinien ja tip-top-tyyliin viimeisteltyjen rakennusten yhdistelmästä.

Tallinnan ruokakauppojen parhaat apajat

Keskustan suurin ruokakauppa Solaris

Solaris toidupood. Solaris-keskuksen 0-kerros. Estonia pst. 9.

Avoinna joka päivä 9–23.

Viru-keskuksen ruokakauppa

Kaubamaja Toidumaailm. Viru-keskuksen 0-kerros. Viru väljak 4.

Avoinna joka päivä 9–22.

Prismat

Prisma Kristiine. Kristiine-ostoskeskus. Endla 45.

Prisma Rocca Al Mare. Rocca Al Mare -ostoskeskus. Paldiski mnt 102.

Prisma Sikupilli. Sikupilli-ostoskeskus. Tartu mnt 87.

Prisma Mustamäe. Mustikas-ostoskeskus. Tammsaare tee 116.

Avoinna joka päivä 8–23.

Kaupungin suurin ekokauppa Mahemarket

Mahemarket Parim Pood. Mustamäe tee 3a.

Avoinna Ma–Pe 10–20, La 10–18, Su 12–18.

Ekokauppaketju Biomarket

Kaubamaja. Gonsiori 2.

Solarise Keskus. Estonia pst 9.

Rocca Al Mare. Paldiski mnt 102.

Ülemiste Kaubanduskeskus, Suur-Sõjamäe 4.

Mustamäe Keskus, Tammsaare tee 104a.

Avoinna joka päivä 10–21 (Kaubamajan liike 9–21).

Vegetuotteiden erikoisliike Lääts

Rottermanni 4.