Turkki: Lemmikinomistajalta vaaditaan pätevyystodistus

Teksti: Jutta Ristola

Lemmikkieläimen hankkiminen vaatii tänä päivänä Turkissa pätevyyden koulutuksen kautta. Uuden käytännön myötä eläinkaupoilta sallitaan enää vain kalojen ja lintujen myynti. Eläimelle tulee tarjota oikeanlaiset olosuhteet, jotka mahdollistavat lajille ominaisen käytöksen. Ympäristövaikutukset eläimenpidossa tulee minimoida. Eläinten omistajien sekä eläimiä myyvien tulee osallistua paikallisen hallinnon järjestämään koulutukseen pätevyyden hankkimiseksi.

Myös heikon tai omistajatta olevan eläimen lopettaminen kielletään muuten kuin lain puitteissa. Samoin oikeus eläimen tutkimuskäyttöön on tarkkaan rajattu niille tahoille, jotka ovat läpikäyneet oikeaoppisen koulutuksen ja vastaanottaneet todistuksen. Eläimen kiduttamisesta seuraa 2000 liiran (noin 700 €) ja kaltoinkohtelusta 1000 liiran sakko. Seksuaalisesta hyväksikäytöstä on maksimirangaistus jopa kaksi vuotta vankeutta.

Eläintappelut halutaan myös luokitella tahallisen kaltoinkohtelun piiriin, samoin on suunnitelmissa velvollisuus toimittaa liikenneonnettomuudessa vahingoittunut eläin asianmukaiseen hoitoon. Eläintä ei saa altistaa loukkaantumisille elokuvan teossa ja muussa viihdeteollisuuden käytössä. Niiden hyödyntäminen sirkustoiminnassa on kielletty. Samoin halutaan puuttua ns. vaarallisten koirarotujen (pitbull, dogo argentino ym.) parissa tapahtuvaan toimintaan, kuten siitostoimintaan, myyntiin ja maahantuontiin.

Lähde: Hürriyet Daily News, Pet ownership will require a certificate in Turkey, 28.4.2014. www.hurriyetdailynews.com

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 2/2014.