Vegaanihaaste laittaa aamiaisenkin uusiksi

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Tomi Tulipääsky

Mitäs teillä syötiin tänään aamiaiseksi, kysellään tammikuun vegaanihaasteen osallistujien ryhmässä Facebookissa. Kaurapohjainen jogurtti on yhdelle osallistujista uusi tuttavuus ja hämmentää suutuntumallaan. Toinen kyselee, miten aamupuurosta saa hyvää ilman maitoa. Kolmas miettii, mitä tekisi jääkaappiin unohtuneelle maitorahkalle, kun maitotuotteet ovat nyt haasteen vuoksi pannassa.

Vegaaniliiton ja Oikeutta eläimille -järjestön luomaan tammikuun Vegaanihaasteeseen ilmoittautuneiden määrä on vähintään kaksinkertaistunut viime vuodesta. Jokainen osallistuja on saanut itselleen oman tuutorin, jonka kanssa voi vaihtaa sähköpostia, järjestää kokkausillan tai kiertää yhdessä ruokakaupat.

Haasteeseen osallistujien Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä ja reseptejä, kysellään tyhmiä ja postataan kuvia kokkailuista ja uusista ruoka-aineista. Ryhmässä on pohdittu seitanin syvintä olemusta ja selvitetty, voiko vegaani syödä hunajaa.

Vegaanisen arkipäivän kokeilijoita on puhututtanut muun muassa proteiininsaanti ja ulkomaisen soijan eettisyys. Konkarivegaaneilta toivotaan vinkkejä, miten saisi kootuksi helposti ja nopeasti maukkaan ja ravitsevan työpaikkalounaan, jos on tottunut syömään omia eväitä.

Ruokien pakkausselosteiden lukeminen on monelle uusi kokemus. Esimerkiksi merkintä ”saattaa sisältää pieniä määriä, munaa, maitoa tai pähkinää” hämmentää monia. Vegaaneille näin merkatut tuotteet yleensä kelpaavat, koska kyse on tuotteesta, joka on valmistettu samalla linjalla eläinperäisiä ainesosia sisältävien tuotteiden kanssa. Reseptiin ne eivät siis kuulu, ja varoitus onkin tarkoitettu allergisille.

Kampanja on saanut huomiota myös mediassa siihen liittyneiden julkkisten ansiosta. Mukana ovat muiden muassa muusikot Samuli Putro, Paleface, Aino Venna, Olavi Uusivirta ja Julma H, näyttelijä Essi Hellén, kirjailijat Katja Kettu ja Katariina Souri, toimittajat Maria Veitola, Aleksi Pahkala ja Miia Krause sekä poliitikot Li Andersson ja Dan Koivulaakso. Kampanjan suojelijana toimii kirjailija Laura Gustafsson.