Vegaanisessa koulussa kasvatetaan ruokaa itse

Teksti: Jutta Ristola

Yhdysvalloissa aloittaa toimintansa maailman ensimmäinen vegaaninen koulu. MUSE-nimisen koulun kehittäjiä ja tukijoita Calabasasissa, Kaliforniassa ovat Suzy Amis Cameron ja hänen miehensä, elokuvaohjaaja James Cameron, ilmenee yhdysvaltalaisen eläinoikeusjärjestö Compassion over Killing’in artikkelista.

California School Going Vegan – First in US -artikkelin mukaan koulu sai alkunsa, kun Suzy Amis Cameron pettyi neljävuotiaan tyttärensä koulun toimintatapoihin. Hän päätti miehensä tuella luoda omannäköisensä kouluympäristön. Nyt suunnitelmissa on siirtyminen täysin vegaaniseen ruokavalioon, ensimmäisenä Yhdysvalloissa. Muutos tulee tapahtumaan seuraavan puolentoista vuoden aikana. Cameronien toimintamallissa oppilaat myös kasvattavat itse ravintoaan, mikä kehittää heidän suhdettaan ympäristöön ja kestävään elämäntapaan.

Cameronit siirtyivät vegaaneiksi nähtyään dokumentin Forks over knives, joka avasi heidän silmänsä ruuantuotannon epäkohdille.

Compassion over Killing -järjestö on uutisoinut myös toisten yhdysvaltalaiskoulujen ottaneen lihattomia vaihtoehtoja ruokalistalleen lisätäkseen opiskelijoiden kiinnostusta hedelmien ja kasvisten käyttöön. Heidän mukaansa taustalla on sen tosiasian tunnustaminen, että lapset voivat saada tarvitsemansa ravintoaineet täysin kasvipohjaisesta ravinnosta.

Lähde: Compassion over killing, California School Going Vegan – First in US, 18.6.2014, www.cok.net/blog

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.