Vegaia saa vihdoin sähköt

Teksti: Anniina Ljokkoi

Vegaaniliiton syyskokouksessa päätettiin, että Vegaia siirtyy kokonaan verkkoon. Muutos toteutetaan ensi vuonna.

Nettiversiota oli tarkoitus alkaa julkaista jo tämän vuoden puolella, mutta suunnitelman toteuttaminen venyi. Osa pelkää sähköistämisen vievän lehdeltä vannoutuneet paperilehden tilaajat.

Sähköisen lehden etuja ovat nopea reagointi vegaanimaailman tapahtumiin sekä säästäminen paino- ja postituskuluissa. Netissä julkaistut jutut ovat helposti jaettavissa sosiaalisessa mediassa. Vegaiaa on julkaistu kahdenkymmenen vuoden ajan neljä kertaa vuodessa. Alkuaikoina se oli korvaamaton tiedotuskanava ja tietopankki. Nettiaikakaudella ovat korostuneet sen visuaalinen ilme ja lukunautinto. Suosituinta Vegaiassa ovat kautta aikojen olleet reseptit.

Toimituskunta ehdotti painetun version korvaamista vuosittain ilmestyvällä kirjalla, joka sisältäisi tuhdin reseptiosuuden lisäksi laadukkaita artikkeleita. Vuosikirja ei saanut syyskokouksessa kannatusta, koska sen paino- ja postituskuluja pidettiin liian kalliina eikä sen houkuttelevuuteen myyntiartikkelina uskottu.

Vegaaniliiton jäsenetuihin on ensi vuonna tulossa runsaita uudistuksia kotiin kannetusta paperilehdestä luopumisen vuoksi.

Liiton syyskokous pidettiin 14.9. Tampereella, ja ohjelmassa oli myös hallituksen valinta seuraavalle kaudelle. Puheenjohtajaksi valittiin Sari Komulainen. Hallituksessa jatkavat myös Marianne Chanth ja Ronja Nöjd sekä uutena aloittava Henna Hyvärinen.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin Vegaian numerossa 3/2014.