Vegaian toimituskuntaa kokoustamassa.

Vegaian toimituskunnan tapaamisessa ravintola Habibissa puhuttiin keskittyneesti vakavista aiheista. Kuvaan sattuivat Pinja Mustajoki sylissään Noel, Anniina Ljokkoi sylissään Werner, Liisa Kaski ja Tomi Tulipääsky.

Vegaia tiivisti toimituskuntansa

Teksti: Anniina Ljokkoi
Kuva: Tomi Tulipääsky

Toimituksen hommiin nimettiin vuodenvaihteessa päätoimittajien lisäksi toimittajat, kuvatoimittajat, kielitoimittajat ja verkkovastaavat. Lehteä tehdään edelleen pääasiassa vapaaehtoistyönä.

Vegaian aiempaa tiiviimmässä toimituskunnassa aloitti ruokatoimittajana muotoilija ja mainosgraafikko Elisa Hartikka. Hän on vegaanikeittiössä ennakkoluuloton kokeilija, joka on hakenut kokkailuun innostusta ruokamuotoilun kurssilta Italian Milanosta.

– Keittiössä kaikki ei mene aina ihan putkeen, ja näistä nuudelinkäräytyksistä on hyvä kirjoitella ruokajuttuja toisten kotikokkien rohkaisemiseksi, Hartikka luonnehtii rooliaan. Hän näkee yhtenä potentiaalisena Vegaian lukijakuntana tavalliset perheenäidit, joille jauhelihan korvaaminen soijarouheella on vielä uusi juttu.

Kulttuuripainotteisia artikkeleita Vegaiaan kirjoittaa Artemis Kelosaari, joka avustaa myös kirjallisuuslehti Lumoojaa, Imagea, Tulvaa ja Kulttuurivihkoja. Lisäksi hän kirjoittaa kaunokirjallisuutta ja hänet voi nähdä runotapahtumissa lavalla.

– Eläinoikeuskysymykset tihkuvat aina välillä myös kaunokirjallisiin teksteihini, ainakin symbolisella tasolla, Kelosaari tunnustaa.

Mukaan haluttiin eri alojen ihmisiä

Toimituskuntaan on kiinnitetty myös Aasia-aiheisia juttuja Vegaiaan tehnyt kirjoittaja ja kuvaaja Tuulia Niemi-Nikkola. Japanin kieleen ja kulttuuriin syvällisesti perehtynyt Niemi-Nikkola työskentelee erityisluokanopettajana autismiluokalla. Hänellä on valmisteilla buddhalaisesta kasvissyönnistä sekä eläinmaailman vegaaneista kertovat Vegaian artikkelit.

Niemi-Nikkolan lisäksi Vegaian kuvapuolesta vastaavat tätä nykyä Rakel Halmesvaara ja Tomi Tulipääsky. Rakel Halmesvaara on nuori graafikko, joka loi Vegaian viimeisen painetun numeron ulkoasun syksyllä 2014. Tomi Tulipääsky tekee tavallisesti koulukuvaajan ja TV:n kameramiehen hommia ja on tällä hetkellä koti-isänä.

Vegaian kielitoimittajiksi ovat ryhtyneet Liisa Kaski, Marianna Pulkkanen ja Enni Seuri. Tampereella asuva ja myyjänä työskentelevä Enni Seuri on toiminut Vegaaniliiton jäsensihteerinä ja korjaillut Vegaian pilkkuvirheitä jo useamman vuoden. Uudemmat tulokkaat Liisa Kaski ja Marianna Pulkkanen ovat kielen ammattilaisia. Pulkkasen erityisalaa on ranskan kielen kääntäminen ja hänellä on Turun lisäksi toinen koti Sveitsin Genevessä.

Teknisen puolen nörtteinä jatkavat Arto Säynäjäkangas ja Artturi Tilanterä. Säynäjäkangas on luonut Vegaaniliiton ja Vegaian nykyisen verkkosivun, Tilanterä puolestaan toimituksen käytössä olevan toimitusjärjestelmän.

Päätoimittajina jatkavat puolitoista vuotta sitten aloittaneet Anniina Ljokkoi ja Pinja Mustajoki. Molemmat toimittavat lehteä tällä hetkellä äitiyslomalaisina, Ljokkoi Tallinnasta käsin ja Mustajoki Tampereelta.

Uusi toimitus on pienempi ja aktiivisempi

Vegaian toimitustyöhön on vuosittain osallistunut kymmeniä tekijöitä, ja suuressa toimitusryhmässä Facebookissa on tällä hetkellä 42 jäsentä. Tiiviimpi toimituskunta koottiin aktiivisimmista tekijöistä.

– Tiiviimmän ryhmän tarkoituksena ei ole sulkea lehden toimitustyötä sisäpiiriin, vaan saada työnjako sujumaan. Kaipaamme edelleen juttuja ja kuvia myös toimituksen ulkopuolelta, Anniina Ljokkoi kertoo.

Vegaiaa julkaistiin vuosina 1994-2004 painettuna ja vuoden 2015 alusta se on ilmestynyt sähköisenä. Toimitustyö on hoidettu vapaaehtoisvoimin. Lehdellä on ollut nimetty päätoimittaja vuodesta 2013 alkaen, kun työhön nimettiin helsinkiläinen toimittaja ja kirjailija Jessica Suni.

Toimitusryhmällä on suunnitteilla oman sivun avaaminen Vegaialle, jotta se erottuisi Vegaaniliiton tiedottamisesta selkeämmin omaksi julkaisukseen.

Vegaian toimitus 2016

Päätoimittajat