Mukaan toimintaan

Avainsanat:

Miten pääsen toimintaan mukaan?

Mukaan toimintaan lähtemiseen riittää kiinnostus vegaanisen elämäntavan edistämisestä! Vegaaniliiton vapaaehtoistoiminta on organisoitu toimistopaikkakuntien sekä paikallisryhmien kautta, ja niissä toimivat vapaaehtoiset ovat toiminnan sydän.

Toimintaan pääset helposti mukaan esimerkiksi

• tulemalla rohkeasti yhdistyksen tapaamisiin ja kokouksiin
  • ottamalla yhteyttä oman paikkakunnan yhteyshenkilöön
  • lähettämällä meille sähköpostia ja kysymällä lisää osoitteesta [email protected]
  • osallistumalla Vegaaniliiton järjestämiin tapahtumiin
  • vetämällä hihasta pöydänpitäjiä/maistattajia/muita vapaaehtoisia ja ilmaisemalla heille kiinnostuksesi
  • katso avoimet tehtävät
  • täyttämällä Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi! -lomakkeen

Mitä voin tehdä?

Alla kerrotaan yleisimmistä ruohonjuuritason toimintamuodoista. Enemmän sitoutumista tai tietämystä vaativia tehtäviä ovat esimerkiksi hallituksessa työskentely, vapaaehtoisten koordinointi, talousasioiden hoitaminen, asiantuntijuus ravitsemukseen, ympäristöön, eläinfilosofiaan tai lainsäädäntöön liittyvissä asioissa sekä materiaalien tuottaminen yhdistykselle. Paikallistoiminta pitää sisällään kaikkea sitä, mitä yhdistyksessä paikallisesti halutaan olla tekemässä. Jos lähelläsi ei vielä toimi yhteyshenkilöä, voit ruveta itse sellaiseksi! Yhdistyksen muut aktiivit, hallitus ja työntekijät/vastuuhenkilöt ovat tukenasi ja apunasi. Paikallistoiminnassa voit toimia muiden koollekutsujana, järjestää infotilaisuuden kasvissyönnistä, jakaa informaatiota esitteiden muodossa esim. kirjastosta mukaan otettavaksi, kartoittaa oman paikkakuntasi vegaaniystävällisiä palveluita ja tiedottaa niistä muille tai vaikkapa kirjoittaa mielipidekirjoituksia paikalliseen lehteen.

Informaation jakaminen on helppo tapa toimia veganismin edistämisen puolesta. Vegaaniliitto pitää infopöytiä erilaisissa tapahtumissa ja paikoissa, esim. kaupunkien keskustoissa, festivaaleilla, konserteissa ja kasvissyöntiin liittyvissä tapahtumissa. Infopöydillä jaetaan yhdistyksen esitteitä ja vastaillaan ihmisten kysymyksiin vegaaniseen elämäntapaan liittyen. Vegaaniliiton materiaalia näkee toisinaan jaettavan myös muiden järjestöjen infopöydillä. Materiaalia voit jakaa myös kädestä käteen ihan omassa lähipiirissäsi tai viedä sitä tarjolle kasvissyöntimyönteisiin yrityksiin, kirjastoihin, kouluille jne.

Kasvisruoka- ja maistatustapahtumat ovat erittäin positiivinen toimintamuoto, joka tarjoaa mahdollisimman hyvää vegaaniruokaa ja tutustuttaa näin ihmiset erilaisiin vegaanisiin vaihtoehtoihin. Tapahtumat ovat keränneet satoja osallistujia ja paljon hyvää palautetta.

Tehtäviä maistatustapahtumissakin on erilaisia: yksi osaa käsitellä veistä ja uunipeltiä, toinen tietää miten tavarat saadaan mahtumaan autoon, kolmas osaa rakentaa tarjoilu- ja infopöydän houkuttelevan näköiseksi, neljäs tietää mistä tapahtumalle kannattaa kysyä järjestämispaikkaa, viides on etevä keskustelemaan ja vastaamaan maistelijoiden kysymyksiin, kuudes osaa laatia tapahtumasta tiedotteen ja tietää missä kanavissa se kannattaa julkaista.

Verkkosivujen päivittämiseen liittyviä tehtäviä Vegaaniliitolla on useampia. Yhdistys listaa muun muassa vegaaniystävällisiä kahviloita ja ravintoloita sekä veganismiin liittyviä blogeja ja linkkejä.

Keskustelua vegaanisesta elämäntavasta voit käydä ystäviesi, tuttaviesi, tuntemattomien, toisten vegaanien – oikeastaan kenen tahansa kanssa – livenä ja verkkoympäristössä. Keskusteluihin kannattaa aina lähteä mukaan avoimin mielin.

Verkkoympäristössä käydään koko ajan keskustelua kaikista vegaaniseen elämäntapaan lukeutuvista aiheista. Facebookista löytyy useita veganismiin liittyviä keskusteluryhmiä, joita on lueteltu Vegaaniliiton sivuilla.

Muualla netissä, esimerkiksi artikkelien ja uutisten yhteydessä, tulevat usein esille eläinten oikeudet ja kasvissyönti. Juttujen kommentointiin voit osallistua vapaamuotoisesti oman harkintakykysi mukaan.

Osallistuminen on tärkeää, ole yhteydessä mikäli sinulla on ideoita tai kaipaat vinkkejä: [email protected]

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi!

Olen kinnostunut seuraavista asioista: