Ruoka

Tarkennettu haku Vegaaniliiton sivuilla julkaistuista resepteistä löytyy täältä.

Hulluna jätskiin!

Hei, olen Elisa ja olen jätskisti. No en ihan jätskinisti mutta isti kuitenkin. Kesän lämpöiset päivät ovat täällä ja jätskiä on pakko saada! Tokihan olen syönyt sitä koko talven, mutta kuuma päivä ja jäätelö on aivan lyömätön yhdistelmä.

Seitania sarvista kiinni

Ensimmäinen seitankokeiluni tapahtui oikein pohjamutien kautta. Liottelin venhäjauhotaikinaa vuoroin kylmässä, vuoroin kuumassa vedessä, kunnes jäljellä oli pelkkä gluteenimöykky. Lopputulos oli pikkuinen kikkare läskintyyppistä tuotetta. Ei vakuuttanut.

Lettuja tekis mieli!

Lettuja

Blogeissa ja ruokaryhmissä ei ole viime aikoina juuri muusta puhuttu kuin aquafabasta eli kikhernepurkin liemestä. Blogistit käyttävät sitä marengin tekemiseen ja muihinkin kananmunaa vaativiin leivonnaisiin munia korvaamaan.

Palkokasveja omasta maasta

Talvikurpitsa

Proteiinipitoisten palkokasvien kasvattaminen on hauskaa ja palkitsevaa puuhaa. Lisäksi palkokasvit sitovat ilmasta typpeä ja lannoittavat maata. Ei-niin-vihreäpeukaloisen kannattaa aloittaa helpoista herneistä ja härkäpavuista. Sitten voi siirtyä kokeilemaan erilaisia pensas- ja salkopapuja. Lajikevalikoimaa ja värejä riittää violeteista keltaisen kautta vihreisiin.

Varhaissatoa kasvimaalta

Karhunlaukka

Jos suunnittelet kasvimaan perustamista pihaasi tai palstan hankkimista ja haluat kasvimaaltasi satoa mahdollisimman aikaisin keväällä, kannattaa istuttaa tiettyjä monivuotisia hyötykasveja. Useimmat vihannekset kylvetään keväällä joko suoraan maahan tai jo kevättalvella ruukkuihin sisällä. Monivuotiset kasvit ovat vaivattomampia, sillä ne odottavat puutarhuria lumen alla ja alkavat heti keväällä pukata syötävää.

Suolaista ja makeaa: vegaanibloggaajat haastattelussa

Muffinssi

Ruokablogit ovat oikeita aarreaittoja - netistä löytyy parilla klikkauksella lähes kaikki reseptit, joita toivoa saattaa. Herkulliset kuvat ja seikkaperäiset ohjeet innostavat uusien kokkailujen kokeilemiseen. Chocochilin Elina Innanen ja Kamomillan konditorian Satu Saunio ovat pitkän linjan bloggaajia, joiden reseptejä lukevat tuhannet ihmiset viikoittain.

Vegaaneille maistuu makkara

Vegaanista "lihaa"

Jotkut ryhtyvät vegaaniksi siksi, etteivät pidä lihasta. Sen sijaan monet ovat aiemmin tykänneet siitä ja ryhtyneet vegaaneiksi esimerkiksi ekologisuuden, eläinoikeuksien tai terveytensä vuoksi. Kasviperäisen ruokavalion voi koostaa hyvin ilman lihankorvikkeitakin, mutta lihaisaa koostumusta tai makua kaipaaville löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja.

Varsinkin kasvisruokailua vasta opettelevalle lihankorvikkeet voivat olla hyvinkin toimiva juttu, sillä niistä valmistetut ruokalajit muistuttavat ulkonäöltään ja osittain myös maultaan tuttuja lihavastineitaan. Usein kasvistuotteet muistuttavat ulkoisesti ja koostumukseltaan lihatuotteita myös ihan vahingossa, sillä on käytännöllistä muotoilla ne pihveiksi, pyöryköiksi, nakeiksi tai murekkeiksi.

Tee-se-itse soijajogurtti

Jogurttiainekset
Soijajogurtin tekeminen on erittäin helppoa ja edullista! Tarvitset vain termospullon ja muutaman ruoka-aineen. Valmiista jogurtista voi tehdä tuorejuustoa, josta tulee sivutuotteena vegaanista heraa. Herasta puolestaan voi tehdä vaikkapa kimchiä tai pikahapankaalia.

Sivut