Etusivu » Arki » Mitä minä teen eläinten puolesta?

Mitä minä teen eläinten puolesta?

Paula, Leo, Artturi, Anniina, Netta ja Pekka kertovat, miksi ja miten he vaikuttavat muiden eläinten puolesta.

Paula

Olen vaasalainen ja vaatekaupanmyyjä. Ryhdyin kasvissyöjäksi 15-vuotiaana ja parin vuoden päästä siitä siirryin täysin vegaaniseen ruokavalioon. Sain tiedon silloisilta luokkatovereiltani, ja koska eläinten oikeudet ja ympäristöasiat herättivät kiinnostusta, otin osaa myös järjestötoimintaan. Tapasimme muun muassa järjestää kasvisruokapäiviä paikallisessa nuorisokahvilassa ja jakaa ilmaista ruokaa ja reseptejä. Opettelin valmistamaan herkullista vegaaniruokaa, ja taidot karttuivat vuosien varrella. Nyt pidän ruokablogia nimeltään Pidempi korsi. Perustin blogin alkujaan ystäviäni varten, koska ympärillä kiinnostusta riitti ja olin usein vastaamassa kysymyksiin. Syömistottumuksien muuttaminen saattaa aluksi tuntua hankalalta, mutta kasvisyöjäksi ryhtyminen avaa parhaimmillaan uuden mielenkiintoisen ruokamaailman. Samalla vaikutat asioihin, joista välität.

Leo

Työskentelen Luonto-Liiton toiminnanjohtajana ja toimin Helsingin kaupunginvaltuutettuna. Koulutukseltani olen hallintotieteiden maisteri. Olen kahden lapsen isä, ympäristöasiantuntija ja bloggaaja (www.leostranius.fi). Omassa perheessäni noudatamme ympäristö-, terveys- ja eläinoikeussyistä vegaaniruokavaliota. Kasvispohjainen ruokavalio kuormittaa ympäristöä vähemmän kuin eläinperäinen ruoka. Pidän ajatuksesta, että en tarvitse kärsimystä ja kuolemaa elääkseni. Vegaaniruokaa voidaan edistää tehokkaimmin maataloustukia uudelleen suuntaamalla, verotuksella, julkisilla hankinnoilla ja pakkausmerkinnöillä. Esimerkiksi päiväkodeissa ja kouluissa tulisi olla lähtökohtaisesti tarjolla vegaaniruokaa. Omat ruokavalinnat ovat tärkeitä. Tämän lisäksi kannattaa vaikuttaa myös yhteiskunnallisesti toimimalla järjestöissä ja ottamalla yhteyttä päättäjiin.

Artturi

Olen ollut tuottamassa kasviskinkkuaineksia, väsäämässä vegaaniruokaa ympäristöaiheisissa kansankeittiöissä, web-ohjelmoimassa Vegaia-lehden hyväksi sekä esittämässä kahlittua pehmolehmää tihkusateessa. Erilaisia tilaisuuksia tarjoutuu vapaaehtoistyön kautta. Joskus pääsee soveltamaan erikoisosaamistaan. Olen maailmankatsomukseltani buddhalainen: en halua aiheuttaa kärsimystä olennoille, joilla on tuntoaisti ja mieli.

Anniina

Yhteiskunnallisen muutoksen hitaus vie monilta halun taistella eläinten puolesta, mutta itse haluan vaikka kiusallanikin toimia omantuntoni mukaan, ettei ainakaan minun takiani kukaan istu häkissä kärsimässä. Nuorempana olin ujo ja minun oli vaikea lähteä mukaan eläinoikeustyöhön. Kokkasin kyllä tutuille kasvisruokaa ja olin ylpeä, kun minulta pyydettiin reseptiä. Sekin on vaikuttamista! Myöhemmin löysin kirjoittamisesta itselleni sopivan kanavan, ja toimin nykyään Vegaian toisena päätoimittajana. Työkseni opetan virolaisille suomea ja suomennan virolaista kirjallisuutta. Koska asun Tallinnassa, olen mukana Viron vegaaniyhdistyksessä sekä järjestämässä Tallinnan kasvisruokamessuja. Kannustan jokaista vaikuttamaan missä ja miten itselle parhaiten sopii!

Netta

Rupesin vegaaniksi kolme vuotta sitten usean kasvisruokapainotteisen vuoden jälkeen. Luin paljon eläinteollisuudesta ja -filosofiasta. Päätös oli lopulta selkeä. En halua ruokavalioni takia riistää muiden eläinten ainutkertaista elämää. Minulla on vapaus valita ravitsevaa vegaaniruokaa, joten miksi en tekisi niin. Pyrin vaikuttamaan eläinten oikeuksiin keskustelemalla tuttavien kanssa eläinteollisuudesta ja julkaisemalla eläinoikeusaiheisia linkkejä Facebookissa. Olen kirjoittanut eläinten oikeuksista blogissani (arvokaselama.blogspot.fi) ja mielipidepalstoilla. Hyödynsin työkokeiluni Vegaaniliiton toimistolla, ja olen Vegaanihaaste-kampanjan tuutorina. Haluan kannustaa ja tukea ihmisiä omaksumaan vegaanisen elämäntavan. Keinoja vaikuttaa on paljon sen lisäksi, että omalla esimerkillään näyttää välittävänsä.

Pekka

Olen taidegraafikko Tuusulasta. Ryhdyin aikoinaan kasvissyöjäksi asteittain. Prosessi alkoi vuonna 2000, jolloin jätin ensin punaisen lihan kokonaan pois ruokavaliosta. Vuosien myötä olen päätynyt täysin vegaaniksi. Teen taidegrafiikkaa ja piirustuksia, ja veganismi heijastuu vahvasti myös työhöni. Joskus se näkyy itse teoksissakin. Teosmateriaalien ja koko työhuoneeni muuttaminen vegaaniystävälliseksi on ollut haaste, mutta muutoksen myötä työhuoneesta tuli myös myrkytön. Olen vegaani monesta eri syystä: Eläimet eivät kärsi minun takiani. Säästän ympäristöä ja luontoa. Vaalin terveyttä. Tykkään syödä paremman makuisia ruokia. Veganismilla on suuri henkinen tarkoitus; uskon sielulliseen puhtauteen kasvisruokavalion myötä.