Kasviksia ja marjoja

Terveys

Ravitsemusasiantuntijat ja lääkärit kehottavat syömään enemmän kasviksia, syöpäjärjestöt ja ravitsemussuositukset kehottavat syömään vähemmän lihaa. Silti Suomessa syödään kasviksia alle suositusten. (1)

Moni ajattelee lihan, maitotuotteiden tai kananmunien olevan välttämättömiä terveydelle. Osa kasvissyöjistä eli vegetaristeista käyttää kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotaloustuotteita (laktovegetaristit) tai sekä maitotuotteita että munia (lakto-ovovegetaristit). Tämä ei kuitenkaan ole terveyden kannalta tarpeellista, sillä tarvittavat ravintoaineet saadaan myös vegaaniruokavaliosta.

Terveellisesti koostettu, monipuolinen kasvisruoka ylläpitää ja edistää terveyttä. Ravitsemuksellisesti täysipainoinen vegaaniruokavalio on terveellinen kaikille ikäryhmille vauvasta vaariin. (2)

Terveellinen vegaaniruokavalio sisältää monipuolisesti kokojyväviljoja, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja.

Monipuolinen vegaaniruokavalio sisältää runsaasti vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja fytokemikaaleja.

Täysipainoisesta kasvisruuasta saa ravitsemussuositusten mukaisesti hyviä hiilihydraatteja, kuitua ja rasvoja, proteiineja, sekä kivennäisaineita, kuten kalsiumia, rautaa, magnesiumia, jodia, seleeniä ja kaliumia, sekä  kuten folaattia

Terveellinen vaihtoehto

Korkea eläinkunnan tuotteiden kulutus yhdistetään moniin elintasosairauksiin, kuten sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen (3,4) ja moniin syöpiin. Riskiä sairastumiseen lisäävät epäterveellinen ravinto, ylipaino, kohonnut verenpaine, ja korkea kolesteroli.

Vegaaniruuassa on vähemmän tyydyttynyttä rasvaa kuin sekaruuassa ja sen sijaan runsaammin suositeltavia tyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä rasvoja. Eläinproteiinia ja kolesterolia vegaaniruuassa ei ole lainkaan.

Kasvissyöjillä on havaittu olevan pienempi painoindeksi kuin sekasyöjillä. Veren kolesterolipitoisuus (5) ja verenpaine (6) ovat kasvissyöjillä myös pienemmät.

Kasvissyöjillä on todettu olevan alhaisempi riski sairastua verenpainetautiin, tyypin 2 diabetekseen sekä eturauhas- ja paksusuolensyöpiin. Lisäksi heillä on pienempi sydäntautikuolleisuus, sekä pidempi eliniän odote (7).

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kansallisten ravitsemussuositusten tavoitteena on parantaa suomalaisten ruokavaliota ja edistää hyvää terveyttä. THL:n mukaan tavoitteiden toteutumisen edellytyksinä ovat muun muassa energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen, tasapainoinen ja riittävä ravintoaineiden saanti, kuitupitoisten hiilihydraattien saannin lisääminen, puhdistettujen sokereiden saannin vähentäminen, kovan rasvan saannin vähentäminen ja osittainen korvaaminen pehmeillä rasvoilla, sekä suolan (natriumin) saannin vähentäminen.

Monipuolista ja terveellistä vegaaniruokavaliota nauttivat saavuttavat useimmat näistä tavoitteista helposti.  (8)

Lähteet