Etusivu » Ajankohtaista » Oikein koostettu vegaaniruoka sopii myös lapsille

Oikein koostettu vegaaniruoka sopii myös lapsille

Lokakuun alussa on uutisoitu vuonna 2018 sattuneesta tapauksesta, jossa australialaiset vanhemmat olivat aiheuttaneet lapselleen vakavan aliravitsemuksen. Asia on noussut uudelleen otsikoihin, koska siitä on käyty oikeutta nyt. Tapauksesta ovat uutisoineet mm. Iltalehti (1.10.2020) MTV Uutiset (28.9.2020) ja aiemmin Ilta-Sanomat (22.8.2019).

Uutisten mukaan syynä lapsen aliravitsemukseen oli vegaaniruokavalio. MTV Uutisten jutussa lapsen isän kertoman mukaan lapsi oli ”hedelmädieetillä”. Vanhemmat olivat syöttäneet lapselleen ruokaa, mikä on ollut hyvin rajoittunutta sisältäen vain muutamia ruoka-aineita ja jota ei oltu täydennetty ravintolisillä. Ilta-sanomien uutisessa lapsen kerrottiin sairastuneen myös riisitautiin. Riisitauti johtuu D-vitamiinin puutoksesta.

Oikein koostettu vegaaniruokavalio ei ole tällainen eikä aiheuta uutisissa mainittuja seurauksia. Kukaan ravitsemusasiantuntija ei suosittele lapsille ”hedelmädieettiä”, raakaravintoa tai rajoittunutta, vain muutamaa ruoka-ainetta sisältävää ruokavaliota. Huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio sen sijaan sopii myös lapsille, todetaan Valtion ravitsemusneuvottelukunnan laatimissa suosituksissa.

Huolellisesti koostettu vegaaniruokavalio on monipuolinen sisältäen sekä kypsennettyjen että raakojen kasvisten lisäksi viljatuotteita, palkokasveja, pähkinöitä, siemeniä, hedelmiä, marjoja ja kasvirasvaa. Lihan, kalan ja muiden eläinproteiinien tilalla käytetään kasviproteiineja kuten papuja, linssejä, herneitä, soijatuotteita (esim. tofu) ja kasviproteiinivalmisteita kuten nyhtökauraa ja härkistä. Vegaaniruokavaliota täydennetään aina myös B12-vitamiinilla, D-vitamiinilla ja jodilla. Näitä ravintoaineita lisätään nykyään myös moniin kasvijuomiin (kasvimaitoihin).

Suurin osa vegaaneista huolehtii hyvin sekä omasta että lastensa ravitsemuksesta. Vegaaniperheillä on mahdollisuus käydä ravitsemusterapeutin vastaanotolla. Vegaanijärjestöt ympäri maailman neuvovat vegaaneja ruokavalion täyspainoisessa koostamisessa ja tarvittavista ravintolisistä. Myös Vegaaniliitossa tehdään töitä sen eteen, että tieto ruokavalion turvallisesta koostamisesta olisi jokaisen vegaanin saatavilla. Vegaaniliitossa on tällä hetkellä kolme ravitsemusasiantuntijaa, jotka ovat lukeneet yliopistossa ravitsemustiedettä pääaineenaan. Tavoitat meidät osoitteesta ravitsemus@vegaaniliitto.fi.

Johanna Kaipiainen, ETM, laillistettu ravitsemusterapeutti
Charlotta Hyttinen, ETM, ravitsemustieteilijä