Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Raskausajan ja lasten ruokavalio sivun päivityshistoria

Raskausajan ja lasten ruokavalio sivun päivityshistoria

Tässä kerromme ”Raskausajan ja lasten ruokavalio” sivun muokkauksista. Lista koskee artikkelin tai kirjoituksen asiasisältöön liittyviä muutoksia ja korjauksia, kirjoitusvirheiden korjaamista ja esteettisyyteen liittyviä muokkauksia ei listata.

12.4.2021
Taulukko 1, korvattu VegLife lapsille paremmin sopivalla Les Miraculeux Essentials Vegan Gummies -tuotteella ja taulukon sisältöä muokattu yhtenäisemmäksi. Muokattu myös taulukon alaviitteitä vastaamaan uutta sisältöä.

Taulukon 3 sisältöä muokattu 0-6 kk ikäisten osalta, lisätty huomio ”D-vitamiini kahden viikon iästä alkaen.”

18.9.2019

Vegaaniliitto on päivittänyt raskaus-, imetys-, ja lapsuusaikaa koskevat ravitsemustekstit. Päivityksessä on huomioitu laajasti vegaanien ravitsemuksesta tehdyt tutkimukset, niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin suositukset sekä kansainvälisesti tunnettujen vegaaniravitsemusasiantuntijoiden asiantuntemus. Keskeisimpiä muutoksia ovat DHA-lisän käyttösuositus odottaville ja imettäville äideille sekä B12- ja jodilisän anto vegaanilapsille jo ennen vuoden ikää, lisäruokiin siirryttäessä.

DHA on pitkäketjuinen rasvahappo, jota tarvitaan hermoston ja näkökyvyn kehitykseen. Kalaa syövät saavat DHA:ta kalasta ja elimistö myös muodostaa sitä toisesta omega-3 sarjan rasvahaposta, alfalinoleenihaposta. Vaikka alfalinoleenihappoa saadaan vegaaniruoasta, vegaaneilla on mitattu sekasyöjiä pienempiä DHA-pitoisuuksia. Myös vegaaniäitien maidosta on mitattu sekasyöjiä pienempiä pitoisuuksia silloin, kun DHA:ta ei ole syöty lisänä. DHA-lisän käyttö odotuksen ja imetyksen aikana turvaa tämän tärkeän rasvahapon saannin.

Kun sekaruokaa syövä lapsi siirtyy kiinteisiin, mukaan tulevat pian B12-vitamiinia sisältävät kala, liha ja kananmuna. Vegaaniruokavaliossa sen sijaan ei ole B12-vitamiinia muuten kuin lisättynä esim. kasvimaitoihin. Kasvimaitoja ei kuitenkaan käytetä alle 1-vuotiaalla muuten kuin ehkä vähäisiä määriä ruoanlaitossa.

Äidinmaito saattaa riittää vauvan B12-vitamiinin lähteeksi myös lisäruokiin siirryttäessä, kunhan äiti on huolehtinut omasta vitamiinin saannistaan. Kansainväliset vegaaniravitsemuksen asiantuntijat ja esimerkiksi Institute of Medicine neuvovat kuitenkin antamaan B12-lisää vegaanivauvoille jo ennen vuoden ikää. Suomessakin on ollut joitain tapauksia, jossa 6-12 kk:n ikäisellä, äidinmaitoa saavalla vegaanivauvalla on ollut matala veren B12-vitamiinitaso tai puutos, vaikka äiti on käyttänyt B12-vitamiinia. Vauvan kyky varastoida kyseistä vitamiinia on heikompi kuin aikuisilla. Uudella ohjeistuksella Vegaaniliitto haluaa varmistaa vauvan riittävän B12-vitamiinin saannin kaikissa ikävaiheissa.

B12-vitamiinipitoisuus mitataan verikokeella. Jos on syytä epäillä puutosta, asian voi ottaa esille neuvolassa tai lääkärin kanssa.

Suositus aloittaa jodilisän anto jo ennen vuoden ikää perustuu myös haluun varmistaa riittävä jodin saanti kaikissa ikävaiheissa. Vegaaneilla on mitattu matalia jodipitoisuuksia ja odotuksen ja imetyksen aikana sen tarve kasvaa. Äidin joditilanne vaikuttaa äidinmaidon jodipitoisuuteen. Kun jodista on huolehdittu, vegaanivauva saa jodia äidinmaidosta, mutta siirryttäessä lisäruokiin vegaaniruoka sisältää vain vähän jodia, eikä jodioitua suolaa voi vielä käyttää imeväisikäisellä. Jodi on tärkeä kivennäisaine sikiön ja vauvan kasvulle ja kognitiiviselle kehitykselle.